Friday, November 25, 2011

Galeri Seni

Galeri seni itu adalah sebuah tempat dimana pengkarya seni berkumpul dan berhimpun untuk mempamerkan karya-karya mereka. Selain daripada itu, galeri seni juga berfungsi sebagai tempat untuk mereka merungkai persoalan-persoalan berkenaan pemikiran seni itu sendiri. Contohnya mengadakan aktiviti seperti pameran berserta forum, bicara seni, perbahasan seni dan sebagainya dengan tujuan untuk mewujudkan komunikasi dalam merungkai makna yang terdapat pada sesebuah karya yang dihasilkan. Secara tidak langsung, galeri seni ini menjadi salah satu tempat koleksi serta rujukan bagi karya-karya seni yang bagus dan ternama.


Sebagai contoh Balai Seni Visual Negara (BSVN) telah mengumpul karya-karya pelukis tempatan dan antarabangsa sejak 1985 lagi. Balai Seni Visual Negara (BSVN) berhasrat untuk mempamerkan semula koleksi-koleksi yang penting dalam himpunannya sebagai rujukan dan tatapan umum. Contohnya koleksi karya seni yang berbentuk konsepsual, iaitu suatu persembahan bentuk seni yang menekankan pada persoalan konsep dan idea dalam pengkaryaan. Seni konseptual juga adalah seni dimana konsep dan idea yang dibawa dalam pengkaryaan itu diberi keutamaan daripada tradisi estetik dan material.




Redza Piyadasa
Model
1978


“Pemahaman umum yang paling popular tentang Seni Konseptual adalah bahawa seniman adalah ‘pencipta makna’ dan bukannya seorang ‘tukang’.”


Peter Goldie & Elisabet Schellekens




“Like Marcel Duchamp, the conceptualist believed in ideas more than objects, and their chosen was to investigate systems of information ant theories of knowledge and perception.”


Bruce D. Kurtz



“Conceptualists used aspects of semiotic, feminism and popular culture to create works that barely resembled tradition art objects. What the viewer saw in the artist’s thinking, especially in the case of linguistic work that assumed the form of words on a wall.”


Atkins, R







Nirajan Rajah
Telinga Keling
1999




“Dalam proses membina kembali definisi pembikinan seni (art-making) dan apresiasi seni dalam hal-hal utama proses intelektual, banyak seniman yang bergerak dalam paradigm konseptual sangat cenderung kepada perdebatan dan dunia falsafah. Kebayakan seni konseptual bahkannya membuat pengisytiharan yang mendakwa bahawa seni konseptual dan falsafah berada dalam ruang lingkup yang sama.”


Fuad Arif






Redza Piyadasa
The Great Malaysia Landscape
972

No comments:

Post a Comment