Thursday, October 20, 2011

PAMERAN DIPLOMA (06) JABATAN SENI HALUS

Ini merupakan karya Syed Mustafa Bin Syed Mahmod. Karya beliau adalah berdasarkan pengalaman beliau sendiri dan ingin berkongsi pengalaman mengenai keunikan seni silat. Dengan itu terhasilah karya seperti lukisan serta arca ini yang menepati ciri-ciri kunikan Seni Silat melayu.








Mohamad Faiz Bin Mustaffa menghasilkan karya berdasarkan pengalaman beliau semasa menjalani kehidupan kanak-kanak di kampung. Bagi beliau, banyak nostalgia di kampung yang mengingatkan beliau tentang aktiviti seperti mandi sungai, melaga ikan, tunggang lembu, main guli, panjat pokok dan sebagainya.











Ini pula karya Nur Adila Binti Mohamad Azmi. Karya ini menjurus kepada kajian beliau terhadap perwatakan raja bersiong dari segi metafornya. Beliu menggunakan simbol topeng yang melambangkan hipokrit, penipuan, ketamakan dalam budaya masyarakat melayu sekarang ini.







Manakala ini merupakan karya Mohd Amir Putra bin Samsudin. karya beliau menceritakan tentang pengorbanan orang melayu yang sanggup menyabung nyawa untuk mempertahankan agama, bangsa dan negara. Beliau mengambil fenomena di Bukit Kepong sebagai subjek penceritaan untuk menghasilkan karya.













Ini pula adalah karya Mohd Nur Nasrul Bin Shaari. Karya ini berunsurkan imej wanita-wanita melayu 60an yang menyentuh isu sosial. Kehidupan pada era 60an banyak dipengaruhi oleh pelbagai budaya yang sedikit sebanyak telah mencorakkan era 60an tersebut.













Ini merupakan hasil karya dari Rozaidah Binti Khair Johari. Terhasilnya karya ini adalah daripada aplikasi cerita dongeng yang popular di kalangan masyarakat melayu iaitu Puteri Gunung Ledang. Cerita dongeng ini bukan sahaja popular pada golongan dewasa malahan kanak-kanak juga. Beliau mengunakan subjek perempuan berambut panjang bagi menggambarkan puteri gunung ledang dan meggunakan latar belakang gunung-ganang,bunga ros, alunan awan burung sebagai image bantuan.












Karya ini pula berkisarkan tentang ikon kepada masyarakat melayu. Dimana Mohd Norzihan Bin Ramli memilih wajah pahlawan melayu sebagai simbol kepada warisan melayu itu sendiri agar tidak dilupakan asal-usulnya. Bak kata pepatah, takkan melayu hilang didunia








Ini merupakan karya Haryati Binti Mohd sedali yang bercerita mengenai perbuatan santau. Ilmu seperti ini memang terkenal dikalangan masyarakat melayu. Walupun negara sudah maju membangun tetapi masih ramai lagi yang mengamalkan perbuatan seperti itu untuk menjatuhkan seseorang.

















Fatin Aqila Binti Md Noor meghasilkan karya yang mengetengahkan teknik anyaman. Beliau beranggapan teknik anyaman ini merupakan satu seni tradisi masyarakat melayu dan turut menyatakan bahawa teknik anyaman ataupun jalinan ini membawa maksud ikatan kukuh dan kuat. Ini seperti sebuah ikatan perpaduan yang kukuh oleh masyarakat melayu.













Ini adalah karya Farhana Ainhusna Binti Mohd Razali . Ia merupakan sebuah karya yang berkisarkan isu kepercayaan dan perbezaan fahaman serta ideologi dalam kehidupan sosial masyarakat kini yang semakin hari dihakis dengan ideologi luar yang menyerap dalam norma hidup masyarakat tempatan.









Karya ini dihasilkan oleh Faizah Binti Mahadi. Beliau menekankan bahawa batik adalah salah satu hasil seni orang melayu yang semakin mendapat nama di mata dunia. Oleh yang demikian, seni batik haruslah dijaga agar sentiasa kekal sebagai warisan seni orang melayu yang tiada nilainya.











Ini merupakan hasil karya Siti Nur Aishah Binti Hamdan. Hasil karya beliau adalah berkenaan dengan kehidupan masyarakat melayu pada masa kini yang dibelenggu masalah sosial. Penggunaan kad identiti ini menjadi subjek utama dalam penghasilan beliau iaitu memberi sebagai metafor kepada jati diri oarang melayu.













































































































































































































No comments:

Post a Comment