Sunday, April 10, 2011

SENI HALUS


Sebenarnya seni berfungsi sebagai ekspresi kendiri. Merujuk kepada buku bertajuk Arts As Experiance oleh John Dewey menyatakan bahawa segala aktiviti dan gerak laku manusia dianggap sebagai meluahkan perasaan.


Ia dianggap sebagai satu tanda emosi yang mungkin boleh difahami atau tidak oleh penonton. Sebelum melakukan sesuatu, kita haruslah berfikir terlebih dahulu. Oleh itu, setiap orang yang berfikir adalah ahli falsafah. Ilmu seni dan Ilmu falsafah saling berinteraksi antara satu sama lain. Kesimpulannya ahli seni adalah ahli falsafah..

(Action + Thinking = Intelectual)





Ilmu falsafah dan seni merupakan satu bidang perbahasan akal yang merangkumi pemikiran dan kreativiti manusia. Dimana ia memperjuangkan isu kemasyarakatan, kepercayaan, keagamaan, kebudayaan, dan politik. Isu-isu inilah yang sedang diperbahaskan oleh sekumpulan pengkarya muda iaitu pelajar-pelajar dari jabatan Seni Halus 06 yang terdiri daripada syawal, azim, daus, cucu, esah, suci, sharil, onye, farah, azree, iryan, hadi, myra, mahir, ira, jeerah, ika, diana, liza, nasie, jehan, wawa, yafig dan acap.






Inilah antara sebahagian karya-karya pelajar Seni Halus Semester 06 yang dapat dipaparkan. Banyak lagi karya-karya yang telah dihasilkan dari cetusan minda, kreativiti dan idea mereka. Ternyata mereka bersungguh-sungguh untuk menghasilkan sebuah karya yang hebat dan dapat memberi makna kepada yang melihatnya. Ianya bukan sekadar untuk memuaskan hati malahan mengajak kita sama-sama berfikir tentang apa yang ingin disampaikan.






Oleh itu, kami dari warga Seni Halus mengucapkan selamat berjaya kepada pelajar-pelajar 06 dalam menghadapi pahit-getir untuk menempuhi penilaian akhir. Semoga anda semua berjaya menghadapi segala cabaran dan dugaan ini, bukan saja pada masa ini bahkan dimasa yang mendatang. Kami sentiasa mendoakan kejayaan anda..GOOD LUCK...




1 comment:

  1. GUD LUCK FOR PART 6 N EVERYBODY IN FINE ART... WE LIKE A FAMILY THAT'S CONTINUE THE NEW GENERATION OF ART...

    ReplyDelete